Travelling Indonesia! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Traveldoc87 - WaarBenJij.nu Travelling Indonesia! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Traveldoc87 - WaarBenJij.nu

Travelling Indonesia!

Door: guyenroel

Blijf op de hoogte en volg Traveldoc87

27 Maart 2012 | Indonesië, Bali

Hallo Belanda!

Vanaf het mooie Bali zal ik weer een update doen van mijn Indonesie-avontuur! De status van co-assistent kan ik officieus achter me laten en het mag nu tijd zijn voor een welverdiende vakantie.

Om verder te gaan waar ik gebleven was bij mijn vorig verslag: We zijn van het Toba-meer doorgereisd naar Berastagi, alwaar we een vulkaan hebben beklommen met aan de top een prachtig uitzicht over de omgeving, weliswaar tussen de wolken door. Een tocht van in totaal zo'n 4 a 5 uur met als laatste stop een warmwaterbron/bassin/zwembad waar we onze vermoeide spieren konden laten ontspannen. Het ritje met het busje/angkot terug naar het dorpje was geniaal. Het ding op 4 wielen had geen spiegels, er werd handmatig het voorruitje gewist met de afgebroken ruitenwisser, de deur viel er half uit en zo kan ik nog even doorgaan... onbeschrijfelijk (maar zoals men zegt; je moet er vast bij zijn geweest..uhhm..yes indeed).

De tweede stop was in Bukit Lawang, een leuk dorpje aan de rand van de jungle met uitzicht op een riviertje waar krakkemikkige hangbruggetjes overheen lopen. We hebben hier een jungle trek gedaan met overnachting in de jungle. Een enorm gave ervaring. We hadden geluk dat we veel orang oetangs konden spotten en van heel dichtbij ook nog. De nacht was er helaas eentje met erg weinig slaap gezien de aapjes die rond onze tent hingen en de vrij lawaaiige rivier en de flinterdunne matjes waar we op sliepen. Enfin, het mocht de pret niet drukken. Bij terugkomst uit de jungle werd er 's avonds met de gidsen een biertje gedronken onder het genot van muziek. Een iemand speelde telkens gitaar en de rest van de gidsen en de toeristen konden meezingen al dan niet meekijkend met de songteksten.

We zijn in totaal 5 dagen in Bukit Lawang geweest en hebben nog wat gezwommen daar, een vleermuizengrot bezichtigd en gekeken hoe orang oetangs gevoerd werden in het rehabilitatiecentrum. Op de 6e dag zijn we vertrokken naar Medan waar we al onze tickets geboekt hebben voor de komende weken en hebben we de volgende dag Medan bekeken met het Sultanpaleis en de grote moskee. De foto's van Roel, Sophie en mij in Sultankleding volgen nog, ze zijn echt hilarisch.

Weer een dag later 's ochtends vroeg gevlogen naar Singapore, waar we lekker rondgewandeld hebben aan de baai en waar 's avonds een lasershow werd gehouden. Een enorme tegenstelling als je net 4 maanden Indonesie bent gewend. Singapore is schoon, rustig, welvarend maar keerzijde is dat wel op elke hoek van de straat een verbod-bordje staat over wat-dan-ook met als onderschrift dat je een enorm hoge boete moet betalen als je de regels overtreed. Erg strict landje.

Het een-na-laatste avontuur voordat ik kort nog wat vertel over Bali is het avontuur van Sulawesi!

Zonder al te veel rustmomenten kwamen weer een dag later aan in Makassar, de hoofdstad van Sulawesi, waar we meteen een nachtbus genomen hebben naar het traditioneel bevolkte Tana Toraja. Na deze erg luxe busreis werden we meteen meegenomen naar een traditionele begrafenis. De hele familie en mensen uit het dorp die aan wil schuiven zijn aanwezig samen met een handjevol toeristen. Eerst wordt er door de priester een preek en gezang voorgegaan, dit is het christelijke gedeelte, en vervolgens start het traditionele gedeelte: het slachten van de buffels. Mensen sparen hier hun hele leven voor de begrafenis van hun ouders en op de begrafenis zelf worden de min of meer heilige buffels geslacht. De opbrengst kan gaan naar de kerk, de gemeenschap/het dorp of naar het ziekenhuis. Er volgt een soort veiling van buffels (tussen 1000 en 3000 euro per buffel). De slagers staan klaar na de slachting voor de overvloed aan buffelvlees (wat overigens best goed te eten is!). Wie een snelle vreedzame dood verwacht komt bedrogen uit. De slachting is om te walgen en het beest leeft nog te lang door nadat het met een mes in de halsslagader wordt gesneden. Na dit alles te hebben aanschouwd zijn we nog naar een aantal traditionele dorpjes gegaan.
De volgende dag werd er even bijgekomen aan een zwembad van een hotel en de dag erop stond een wandeltocht door de bergen en rijstvelden op het programma. Dit was echt enorm prachtig. Ik weet, foto's zeggen meer dan woorden; ze moeten nog een paar weken op zich laten wachten de plaatjes.

De laatste dag in Toraja hebben we afscheid genomen van Brechtje, die na een tussenstop in Bandung 29 maart terug zal vliegen naar Nederland. Roel bleef vanaf dit moment nog een aantal dagen in zuid-Sulawesi en ik ben doorgevlogen met Sophie naar Bali. We zijn meteen naar de bergen gegaan en zitten nu aan een meertje, dichtbij de rijstvelden, watervallen en Hindu-tempels: awesome. 1 april zal Sophie's vriend Dirk naar Indonesie komen, net zoals Roels vriendin Eline. Roel en Eline gaan Lombok en Bali bezichtigen en Sophie, Dirk en ik vliegen 2 april door naar Flores vanaf waar we via land terug zullen reizen naar Bali via de Komodo-eilanden, Lombok en Gili eilanden. Deze trip ga ik grotendeels alleen bereizen en bij aankomst in Bali zullen we Eline en Roel weer treffen.

Overigens is onze vlucht naar Nederland verzet en kom ik op 21 april weer aan in Amsterdam.

PS: Anke Wiggers, vriendin van Brechtje en Nita Syvaoja; een Fins meisje wat we hebben leren kennen op Sulawesi: bedankt, het was leuk om samen te reizen, for the (short)time being!

• 27 Maart 2012 - 16:02

Stijn:

Ha Guy,

echt super gaaf! Op de plekken waar jij geweest bent op Sumatra ben ik afgelopen zomer ook geweest. Ook in Bukit Lawang :) Leuk!

Geniet er nog van en tot snel op de tennisbaan!

• 27 Maart 2012 - 16:27

Inge (zus):

Gaaf ! Benieuwd naar de foto's ! x Inge

• 27 Maart 2012 - 20:57

Vincent:

Hey Guy! Erg leuk om je verslag te lezen, bedankt daarvoor! Krijg zin om mee te gaan, maar ja, moet hier mijn plicht doen ;(
    Heel veel plezier en goede reis verder! V

• 27 Maart 2012 - 21:08

Theo Van Huet:

He luitjes.
    Keibedankt voor het verslag,en...........blijf genieten!!!!!

• 30 Maart 2012 - 11:20

Iris:

Ik krijg best een beetje heimwee....

• 11 April 2012 - 08:30

Aline:

Guy, zo vet om te lezen allemaal en nog veel leuker om mee te maken natuurlijk! Voor jou als wereldreiziger ongetwijfeld jammer dat het avontuur er alweer bijna op zit, maar wat een ervaring! Je kan hier sowieso niet langer gemist worden, dus je heb ook gewoon geen keus. In 10 dagen kun je trouwens nog best veel zien (zo lang duurt mijn vakantie ongeveer) dus geniet er nog even van!