Public Health & Family Medicine - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Traveldoc87 - WaarBenJij.nu Public Health & Family Medicine - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Traveldoc87 - WaarBenJij.nu

Public Health & Family Medicine

Door: guyenroel

Blijf op de hoogte en volg Traveldoc87

31 Januari 2012 | Indonesië, Bandung

Tijd voor een nieuw reisverslag!

De afgelopen 3 weken hebben we weer een hele hoop meegemaakt! We hebben een start gemaakt in een Puskesmas waar we ingedeeld zijn op de afdeling Public Health voor 2 weken. Dit vrij nieuwe en relatief moderne gezondheidscentrum ligt op ongeveer een uur rijden van Bandung. De co-assistenten van onze nieuwe groep hebben zich al 2 weken lang verdiept in de thema’s HIV/aids en hepatitis en ze moesten daar een enorm verslag en presentatie van maken. Dit hield dus voor hun en ook voor ons in dat het voornamelijk veel achter de computer zitten is. Gelukkig waren er nog genoeg andere activiteiten. Zo zijn we een dag naar het platteland gegaan om huisvrouwen te interviewen via een vragenlijst wat ze dachten over de 2 thema’s en zijn we een dag naar een basisschool geweest en hebben we samen wel 200 lieve kindjes globaal onderzocht! We hebben 1 dag in de Puskesmas meegekeken met een soort van huisarts. Niet normaal wat een lopende-band-werk! Ze zien wel 20-30 patiënten per uur, wat inhoudt dat ze dus maar 2-3 min per patient hebben. In die tijd wordt vaak alleen gevraagd naar de hoofdklacht, hoe lang al, snel even bloeddruk of longen luisteren en snel (veel) medicatie voorschrijven. Het weekend werd op zaterdagavond gevierd in club Amnesia, een erg foute tent met veel te jonge meisjes, veel te oude mannen en om 2 uur ’s nachts een ware modeshow! De laatste dinsdag van de 2 weken werd er een presentatie gegeven voor 30 huisvrouwen over onze 2 thema’s. Omdat wij hun weinig konden helpen met hun Indonesisch verslag op universitair niveau, vroegen we of we daar iets konden bijdragen: we mochten Master of Ceremony zijn van de presentatie! Op een erg fout Indonesisch nummer hebben Roel en ik een simpel dansje ingestudeerd en alle huisvrouwen moesten meezingen!: “Di mana, di mana, di mana!!”. Achteraf nog een uitgebreide foto-reportage met de “buleh’s” ofwel blanken, want we waren toch wel een beetje de special act van die dag. Diezelfde avond zijn we met een grote groep Indo’s uit alle voorgaande co-groepen gaan schaatsen!

Dat weekend zijn we op zaterdagnacht al om 4 uur met een busje vertrokken samen met een aantal van onze Maleische vrienden naar het Safaripark in Bogor. Een erg leuke dag waarop we eerst met de auto tussen alle tijgers, lama’s, giraffen, olifanten etc. doorreden en vervolgens in een soort van amusementspark allerlei shows konden bekijken van Wild Wild West, tot dolfijnen tot olifanten. De maandag waren we vrij wegens Chinees Nieuwjaar, een mooie gelegenheid volgens dr. Angga, onze coördinator hier, om te gaan vissen in een hele grote vijver net buiten Bandung. Een vijver van ongeveer 50 bij 50 meter vol met vissen, altijd prijs dus!

Die week zouden we eigenlijk beginnen met Family Medicine in kliniek Padjadjaran in Jatinangor, weer een uur met de bus. We moesten alleen op dinsdag en woensdag een paar introductie-colleges volgen en om nog steeds onduidelijke reden waren we op donderdag ook vrij. Deze dag zijn we met een grote groep gaan wandelen in de bossen en bergen rondom Bandung. De groep bestond met namelijk uit vrouwen (Nederlands, Frans, Brits en uit Niew-zeeland) wiens mannen hier een baan hadden waardoor zij zich elke donderdag gingen vermaken met een frisse boswandeling. Vrijdag konden we dan voor het eerst naar de kliniek. Hier kregen we ook eerst weer een welkomstpraatje en rondleiding , een kort college en we mochten weer naar huis.

Zaterdag kwamen onze vrienden Joris en Rachel op bezoek, 2 co-assistenten ook uit Nijmegen, die hun co-schap in Semarang doen. Joris was jarig en dat hebben we goed gevierd door een leuk programma uit te stippelen: lekker uit eten, stappen in club Mansion en de volgende dag een heerlijke massage: what a goodlife! Ons fitness-abonnement van ruim een maand is helaas afgelopen, dus we moeten andere manieren zoeken om fit te blijven!

Aankomende zondag gaan we naar Soreang, een klein dorp 15 km buiten Bandung waar we ook een maand co-schap zullen doen. Dit is onze allerlaatste maand co-schappen in bijna 7 jaar Geneeskundestudie waarna we 6 weken gaan genieten van een mooie reis door Indonesië! In Soreang zal Roel op de Interne Geneeskunde stage lopen en ik op Chirurgie. We hebben helaas geen luxe appartement meer, maar een huis waar de wc een gat is, de douche een emmer met koud water, de bedden plankhard zijn en de huisdieren met name ratten, kakkerlakken en gekko’s zijn als we de vorige groep co-assistenten moeten geloven! Maar hierover in ons volgende verslag een update!

• 31 Januari 2012 - 10:50

Iris:

Gaat helemaal goed komen! Doe de groeten aan Rebecca (de huisrat) en de overbuurvrouw!
    X

• 31 Januari 2012 - 12:09

Vicky:

En geloof dat maar ;) Succes!

• 31 Januari 2012 - 13:09

Inge (zus):

Wat een leuke vakantie , hoe gaat het trouwens met de studie ? ;-)
    (Sorry , flauw grapje , ik weet het...)

• 31 Januari 2012 - 13:30

Suus:

Drukke dokters zo te horen! Succes nog!

• 31 Januari 2012 - 18:44

Ineke En Rob:

We krijgen bijna heimwee.Deden geen co-schappen maar voor de rest komt alles ons heel bekend voor.Natuur. armoede,lieve mensen,met iedereen op de foto,alle bekende plaatsen etc.
    succes met alles wat op jullie pad komt en geniet van de Gordel van Smaragd!
    Lieve groet,

• 31 Januari 2012 - 20:34

Vincent:

Leuk reisverslag. Bedankt voor het schrijven en posten!

• 01 Februari 2012 - 20:05

Frank:

fantastisch avontuur.veel plezier verder.

• 07 Februari 2012 - 11:25

Stijn:

Lijkt me echt geniaal om met Indo's te gaan schaatsen, haha!
    Succes met je laatste weken co-schap en geniet ervan!

• 28 Februari 2012 - 19:31

O. Karel+t. Nel:

Geweldig al deze ervaringen!
    We zijn toch blij een huisarts te hebben die tijd voor je neemt. Dit moeten we dan ook zeker waarderen en behouden.
    Hier zit het vastenaovend vakantie er weer op. Mieke was op wintersport en Marian, Heleen en Karel zijn lekker op stap geweest. Volgens hun was het echt gezellig en druk in de zoepkoel.
    De lente kondigt zich hier aan door alle lentebloemen die boven komen en de vorst die uit de grond trekt.
    Heerlijk, we verheugen ons op het voorjaar en wensen jullie succes met de reis. Liefs uit Baarlo!!